Komælk til baby/børn - ja eller nej?

22. juni 2013

Alder:
10 mdr.

Komælk til baby/børn - ja eller nej?

Hej Helen.

Jeg har netop fået resultatet af lægen om at Olivia ikke længere har mælkeallergi. Hvilket naturligvis er dejligt.

Nu er det så at jeg er blevet pænt forvirret hvad jeg skal gøre.

Vores sædvanlige børnelæge her i Spanien siger, ligsom dig, at det er okay at give hende lidt sødmælk/yoghurt - dog ikke for meget. Denne gang var han desværre på ferie og der var en anden læge (fra Cuba) til stede. Hun blev rystet over at jeg ville begynde at give hende alm. sødmælk og sagde at jeg skulle give MME indtil hun var min. 1,5 år og derefter specialmælk fremstillet til børn indtil 3 års alderen. Men hvorfor?

Det skal lige siges at vikaren ikke vandt særlig meget tillid hos mig - da hun også var imod øllebrød, brød generelt og flere forskellige frugter, og Olivia er jo trods alt 10 mdr. nu d. 24. august. Men det fik mig alligevel til at tænke over ...

Annonce

... det.

Jeg har fundet denne artikel på nettet,
http://voresborn.dk/barn-3-8/kost-og-sundhed/7119-er-maelk -stadig-sundt-for-born og det har helt klart fået mig til at blive endnu mere forvirret. Også fordi det endnu ikke vides om mælk kan have indflydelse på sygdommene Morphus Crohn (det har min mand I en svær grad med ileostomi) og Colitis Ulcerosa (som jeg har I en mildere grad) og nu den med at det kan være kræftfremkaldende – men det er der efterhånden mange fødevarer der er.

Skal jeg helt undgå komælk? Bør jeg kun give hende lidt – også i hendes barndom generelt? Bør det kun indgå ved indtagelse af anden mad samtidigt såsom müsli, grød, kartoffelmos mm. ligesom der står i artiklen?
Og det med at det er kræftfremkaldende er det mere ved større indtagelse samt ved en ensidig kost (ligesom ris)??

Glæder mig til at høre fra dig.

En hilsen her fra Spanien

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år