Brev:
Komælk til baby/børn - ja eller nej?
22. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Komælk til baby/børn - ja eller nej?
Hej Helen.
Jeg har netop fået resultatet af lægen om at Olivia ikke længere har mælkeallergi. Hvilket naturligvis er dejligt.
Nu er det så at jeg er blevet pænt forvirret hvad jeg skal gøre.
Vores sædvanlige børnelæge her i Spanien siger, ligsom dig, at det er okay at give hende lidt sødmælk/yoghurt - dog ikke for meget. Denne gang var han desværre på ferie og der var en anden læge (fra Cuba) til stede. Hun blev rystet over at jeg ville begynde at give hende alm. sødmælk og sagde at jeg skulle give MME indtil hun var min. 1,5 år og derefter specialmælk fremstillet til børn indtil 3 års alderen. Men hvorfor?
Det skal lige siges at vikaren ikke vandt særlig meget tillid hos mig - da hun også var imod øllebrød, brød generelt og flere forskellige frugter, og Olivia er jo trods alt 10 mdr. nu d. 24. august. Men det fik mig alligevel til at tænke over det.
Jeg har fundet denne artikel på nettet,
http://voresborn.dk/barn-3-8/kost-og-sundhed/7119-er-maelk -stadig-sundt-for-born og det har helt klart fået mig til at blive endnu mere forvirret. Også fordi det endnu ikke vides om mælk kan have indflydelse på sygdommene Morphus Crohn (det har min mand I en svær grad med ileostomi) og Colitis Ulcerosa (som jeg har I en mildere grad) og nu den med at det kan være kræftfremkaldende – men det er der efterhånden mange fødevarer der er.
Skal jeg helt undgå komælk? Bør jeg kun give hende lidt – også i hendes barndom generelt? Bør det kun indgå ved indtagelse af anden mad samtidigt såsom müsli, grød, kartoffelmos mm. ligesom der står i artiklen?
Og det med at det er kræftfremkaldende er det mere ved større indtagelse samt ved en ensidig kost (ligesom ris)??
Glæder mig til at høre fra dig.
En hilsen her fra Spanien